Edukacja bez barier - jak rybnickie centrum wspiera szkoły i nauczycieli

Podczas inauguracyjnej konferencji w Rybniku przedstawiono narzędzia, które mają ułatwić pracę z uczniami o zróżnicowanych potrzebach. Spotkanie pokazało, że pomoc to nie jednorazowe działania, lecz sieć konsultacji, szkoleń i współpracy między instytucjami. W dyskusjach podkreślano rolę współdziałania szkół, samorządu i ekspertów.
- Sieć wsparcia Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą
- Jak Rybnik buduje szkoły otwarte
- Prelekcje i praktyczne rozwiązania dla nauczycieli
Sieć wsparcia Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą
Podczas wydarzenia inaugurującego działalność Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą zaprezentowano strukturę i zakres pomocy, jaką centrum oferuje szkołom. Organizatorem jest zespół działający przy Zespole Szkół nr 6 w Rybniku, a w spotkaniu wzięło udział ponad 130 osób reprezentujących m.in. Wydział Edukacji Urzędu Miasta, Kuratorium Oświaty oraz lokalną poradnię psychologiczno‑pedagogiczną. Centrum ma wspierać placówki przez konsultacje, szkolenia i tworzenie materiałów dydaktycznych.
Jak Rybnik buduje szkoły otwarte
Konferencja w auli Uniwersytetu Ekonomicznego w Rybniku była okazją do pokazania lokalnych inicjatyw i planów rozwoju sieci współpracy. Ekspertka SCWEW w Rybniku, Emilia Musiolik, omówiła priorytety: ścisła współpraca z pięcioma szkołami partnerskimi, szkolenia dla nauczycieli i rozwój samokształcenia. Liderka projektu w ZS nr 6, Ewelina Tomala, zwróciła uwagę na potrzebę współdziałania instytucji, a Katarzyna Fojcik, Naczelnik Wydziału Edukacji, podkreśliła znaczenie wsparcia dla uczniów wymagających dodatkowej pomocy.
Prelekcje i praktyczne rozwiązania dla nauczycieli
Wystąpienia ekspertów łączyły teorię z praktyką. dr Dorota Prysak z Ośrodka Rozwoju Edukacji przedstawiła założenia i formy wsparcia w sieci SCWEW w kraju. Prof. dr hab. Edyta Widawska mówiła o konieczności współpracy sektora edukacji, organizacji społecznych i samorządu. dr Karol Pawlak omawiał metody diagnozy funkcjonalnej uczniów, a Jakub Wolny dzielił się przykładami dobrych praktyk. Z kolei psycholog Michał Naczyński zwrócił uwagę na rolę empatii i współpracy specjalistów w pracy z uczniami z zaburzeniami nastroju. Konferencja była jednocześnie zaproszeniem do dalszej wymiany doświadczeń między szkołami i instytucjami.
na podstawie: Urząd Miasta w Rybniku.
Autor: krystian

