Rybnik na rowerowym forum w Lille i plany spójnej sieci dla 27 dzielnic

3 min czytania
Rybnik na rowerowym forum w Lille i plany spójnej sieci dla 27 dzielnic

Delegacja z Rybnika pojechała do Lille, by porównać doświadczenia i przywieźć pomysły na rozwój codziennej komunikacji rowerowej. Podczas rozmów w ramach Trójkąta Weimarskiego 2025 wymieniano się zarówno praktycznymi rozwiązaniami, jak i wizjami trasy łączącej regiony przemysłowe Europy. Spotkania zorganizował Region Haute-de-France, a polska reprezentacja opowiadała o wyzwaniach miasta będącego w trakcie przemian.

  • Debata w ramach Trójkąta Weimarskiego 2025
  • Co Rybnik pokazał i czego słuchano we Francji
  • Wspólne przeszkody i inspiracje z wyjazdów studyjnych

Debata w ramach Trójkąta Weimarskiego 2025

W trzech dniach spotkań w Lille uczestniczyli przedstawiciele Francji, Niemiec, Holandii, Ukrainy i Polski. W wymianie doświadczeń rolę gospodarzy pełnił Region Haute-de-France. Z województwa śląskiego przyjechali przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Urzędu Marszałkowskiego, miast takich jak Tarnowskie Góry, Katowice i Rybnik, a także eksperci z instytucji miejskich.

W programie znalazły się debaty o budowaniu sektora rowerowego na poziomie europejskim oraz o sposobach zachęcania mieszkańców do codziennej jazdy na rowerze. Omawiano mechanizmy finansowe promujące rezygnację z samochodu, rozwiązania infrastrukturalne jak garaże rowerowe czy systemy wynajmu, a także wydarzenia społeczne — od happeningów po działania informacyjne.

“Mieliśmy okazję poznać kilka rozwiązań popularyzujących rowery jako środek codziennego użytku. A przekonaliśmy się również, że patenty popularne u nas potrafią być inspirujące dla bardziej zaawansowanych rowerowo nacji jak Francja czy Niemcy”
Tomasz Raudner, MOSiR Rybnik

Co Rybnik pokazał i czego słuchano we Francji

Delegacja z Rybnika przedstawiła swoje dotychczasowe działania i plany. Pokazywano m.in. projekty łączące tereny poprzemysłowe z zielonymi ciągami oraz inwestycje w infrastrukturę rowerową. Wśród omawianych przedsięwzięć pojawiły się: budowa tunelu pod stacją Rybnik Towarowy, adaptacja terenu po zdemontowanej linii kolejowej dla drogi rowerowej oraz aspiracja, by wszystkie 27 dzielnic miasta połączyć spójną siecią dróg, ścieżek, pasów i kontrapasów.

Przedstawiciele Rybnika zwracali uwagę na specyfikę miasta: znaczna powierzchnia oraz rozproszona zabudowa wpływają na koszty budowy i utrzymania infrastruktury komunalnej. Jak mówił Tomasz Raudner, uczestnicy spotkań mogli nie zdawać sobie sprawy, że powierzchnia Rybnika jest o około 40 proc. większa niż powierzchnia Paryża — to ma znaczenie przy planowaniu transportu i usług miejskich.

Jednym z fragmentów programu, który wzbudził zainteresowanie francuskich gości, było pokazanie lokalnych rozwiązań dla najmłodszych: funkcjonujące w SP 18 miasteczko ruchu drogowego z wirtualnym symulatorem jazdy po mieście. Organizatorzy z Rybnika tłumaczyli, że choć takie miasteczka są powszechne w Polsce, we Francji nie są rozpowszechnione.

Wspólne przeszkody i inspiracje z wyjazdów studyjnych

Uczestnicy konferencji szybko zauważyli, że wiele problemów jest uniwersalnych — niezależnie od kraju. Do najczęściej wymienianych barier należały:

  • brak ram prawnych umożliwiających budowę dróg rowerowych na podobnych zasadach jak dla samochodów,
  • brak silnego, ogólnokrajowego reprezentanta środowiska rowerowego w negocjacjach o fundusze unijne,
  • brak jednej, ogólnodostępnej bazy danych o infrastrukturze rowerowej,
  • brak ujednoliconego systemu znakowania tras rowerowych.

Program pobytu wzbogaciły dwie wycieczki studyjne. Pierwsza to spacer po miasteczku B’Twin w Lille, przestrzeni stworzonej przez Decathlon w dawnej fabryce tytoniu, druga to przejazd rowerowy śladem nieczynnej linii kolejowej, która kiedyś służyła do transportu węgla z lokalnych kopalń. Obie wizyty ilustrowały, jak przekształcanie poprzemysłowych obszarów może służyć rozwojowi aktywnego transportu i turystyki rowerowej.

Organizatorzy podkreślali też rosnące znaczenie turystyki rowerowej długodystansowej. Wśród omawianych koncepcji pojawiła się propozycja utworzenia Europejskiego Szlaku Rowerowego Kultury Przemysłowej, który łączyłby regiony górnicze — od Śląska i Rybnika, przez Niemcy, Belgię i Francję, aż po Wielką Brytanię.

Dzięki udziałowi w Trójkącie Weimarskim 2025 przedstawiciele Rybnika przywieźli nie tylko listę inspiracji, lecz także sygnały o obszarach wymagających zmian systemowych, które będą potrzebne, aby codzienna jazda na rowerze stała się realną alternatywą dla samochodu.

na podstawie: UM Rybnik.

Autor: krystian