Pojawiła się nowa metoda oszustwa „na kryptowaluty”, czyli telefony, zdalny pulpit i kredyt, którego miało nie być. Doskonałym narzędziem dla cyberprzestępców nie musi być złośliwe oprogramowanie. Wystarczy odpowiednia socjotechnika, czyli atak psychologiczny. Oszuści kontaktują się z ofiarami poprzez media społecznościowe i oferują bardzo zyskowną inwestycję. Kończy się to zainstalowaniem oprogramowania, które przechwytuje ich loginy oraz hasła do kont.

Mieszkaniec Rybnika stracił klka tysięcy złotych. Oszuści zmanipulowali mężczyznę tak, aby myślał, że będzie inwestować w kryptowaluty. W rzeczywistości zainstalował program umożliwiający tzw. pulpit zdalny.

Skontaktowała się z nim kobieta, przedstawicielka pewnej firmy. Zaoferowała pokrzywdzonemu inwestycję związaną z kryptowalutą Bitcoin, ponadto wskazała że mężczyzna posiada w swoim wirtualnym portfelu pieniądze, które może wypłacić. Kobieta namówiła pokrzywdzonego do pobrania aplikacji AnyDesk (aplikacja służąca do zainstalowania zdalnego pulpitu), za pomocą której mogła wykonywać operacje na komputerze pokrzywdzonego. Mężczyzna aby wypłacić wspomniane pieniądze w kwocie kilka tysięcy złotych musiał wykonać preautoryzację za pośrednictwem przelewu. Ponadto oszustka wzięła kredyt w kwocie kilkadziesiąt tysięcy złotych, obciążając rachunek pokrzywdzonego. Dodatkowo w ciągu kilku następnych dni z konta mężczyzny wykonano kilka nieautoryzowanych transakcji.

To nie jedyny przypadek jaki został zgłoszony śledczym z rybnickiej komendy w ostatnim czasie, dlatego ostrzegamy i apelujemy o zachowanie rozsądku przy tego typu transakcjach.

Co robić ?

  • przede wszystkim kieruj się zdrowym rozsądkiem. Obietnica superatrakcyjnej inwestycji, to najczęściej metoda działania oszustów;

  • pamiętaj, tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. NIGDY NIKOMU nie udostępniaj swojego konta bankowego i danych logowania;

  • jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania typu Any Desk, możesz być pewien, że to oszustwo;

  • jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku.