Biznes franczyzowy - co należy o nim wiedzieć?

Biznes franczyzowy do umowa zawarta pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą, będącymi dwoma całkowicie niezależnymi od siebie filarami. Taka forma prowadzenia ma wiele zalet, przede wszystkim szansę na zdobycie doświadczenia w prowadzeniu sprawdzonej działalności pod szyldem znanej marki, z dodatkowym wsparciem szkoleniowym i mentorskim.

Umowa franczyzy - podstawowe informacje

Umowa franczyzowa podpisywana jest pomiędzy dwoma niezależnymi filarami, w którym jeden z nich daje pomysł i pomaga prowadzić przedsięwzięcie, drugi z nich prowadzi działalność, ze w szczególnym uwzględnieniem wskazań i zaleceń, jakie zostały zawarte w umowie podpisanej przez strony. Przystąpienie do franczyzy jest oczywiście dobrowolne i niezależne, jednak należy mieć na uwadze to, że aby doszło do sfinalizowania podpisania umowy, franczyzobiorca musi spełnić szereg wymagań. Wymagania są bardzo różne i zależnie przede wszystkim od charakteru prowadzonej działalności. Najczęściej wymagania te obejmują:

  • posiadanie (na własność bądź pod wynajem) lokalu, który będzie dostosowany do potrzeb prowadzenia biznesu franczyzowego;
  • prowadzenie własnej działalności gospodarczej;
  • zyskanie wszelkiego rodzaju pozwoleń, niezbędnych do prowadzenia danego typu biznesu;
  • zdolność kredytowa bądź odpowiednia ilość pieniędzy, jakie będą niezbędne pokrycia wszelkiego rodzaju kosztów związanych z prowadzeniem biznesu franczyzowego.

Jakie są koszty prowadzenia działalności franczyzowej?

Choć franczyzobiorca w dużej mierze korzysta z osiągnięć marki, to jednak musi liczyć się z tym, że będzie musiał ponieść pewne koszty wynikające z wprowadzania wymogów zawartych w umowie franczyzowej. W zależności od charakteru biznesu koszty te mogą sięgać od kilku tysięcy złotych do nawet miliona. Koszty prowadzenia franczyzowej działalności tylko na początku są dość wysokie, spadają jednak tuż po przeminięciu okresu inwestycyjnego.

Firmy oferujące biznes franczyzowy

Obecnie na polskim rynku jest aż 650 marek, które działają na zasadzie biznesu franczyzowego, dlatego też każdy, kto zainteresuje się prowadzeniem takiej formy działalności z pewnością znajdzie coś idealnie dla siebie dopasowanego. Najwięcej biznesów franczyzowych rozwija się pod skrzydłami marek takich jak:

  • Carrefour Express,
  • epaka.pl,
  • Esotiq,
  • Żabka Polska,
  • McDonald's,
  • Modo Urban Fashion Mode,
  • Golden Rose,
  • Metrohouse,
  • PZU SA,
  • Subway,
  • Pizzeria Biesiadowo,
  • U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Prawdziwych,
  • Da Grasso,
  • Getin Bank,
  • Greenpoint.
  • więcej informacji o tym, jakie firmy udostępniają swoje sieci - sprawdź katalog franczyz w Polsce

Ze względu na charakterystykę działalności i dużą popularność, zdecydowanie najczęściej franczyzobiorcy sięgają po biznesy z sektora spożywczego oraz gastronomicznego. Każdy, kto dość uważnie śledzi rynek franczyzowy w Polsce zauważy, że nawet ponad połowa tego rodzaju biznesów, jaka została zarejestrowana, swoją działalność skupia właśnie na branży spożywczej.

Biznes franczyzowy w Polsce jest bardzo zróżnicowany, co daje młodym i niedoświadczonym przedsiębiorcom duże możliwości rozwoju i staranne poznanie branży, w której chcieliby nieprzerwanie działać, mając przy tym pełne wsparcie bardziej doświadczonego partnera biznesowego.