VoIP – telefonia przyszłości

Telefonia jest w naszym życiu już od prawie 150 lat, kilka razy w znacznym stopniu je rewolucjonizując. Wszystko zaczęło się od dwóch metalowych naczyń połączonych drutem.

Kolejnym etapem było wynalezienie pierwszego telefonu, który korzystał z elektromagnesów i przewodów elektrycznych. Następnym było wynalezienie automatycznej centrali telefonicznej, najpierw analogowej, a później cyfrowej. Spowodowało to upowszechnienie się telefonii stacjonarnej na całym świecie.

Największą rewolucją było powstanie telefonii komórkowej, która przesyła dźwięk nie za pomocą kabla, ale przy pomocy fal radiowych i stacji bazowych. Na jej popularyzację najbardziej wpłynęła miniaturyzacja i rozwój Internetu, co skutkowało przemianą telefonu w przenośny komputer, służący praktycznie do wszystkiego.

W samej telefonii, również dzięki Internetowi, nastąpiła jeszcze jedna rewolucja – było nią powstanie telefonii internetowej, czyli VoIP . O ile dla przeciętnego użytkownika telefonu nie jest ona aż tak istotna, dla firm okazała się wielkim skokiem technologicznym.

VoIP – co to?

VoIP (Voice over Internet Protocol) to technologia umożliwiająca przesyłanie dźwięków z wykorzystaniem łączy internetowych lub innych sieci wykorzystujących protokół IP. Pozwala on wykluczyć niepotrzebne „połączenie ciągłe”, czyi wymianę informacji podczas milczenia rozmówców.

Największymi zaletami VoIP są: niezależność od operatorów linii telefonicznych, bezpłatne rozmowy wewnątrz sieci operatora, niższy (lub zerowy) koszt połączeń z telefonią stacjonarną, pełna mobilność użytkownika, niski koszt infrastruktury, integracja z nowoczesnymi usługami takimi jak przesyłanie danych czy obrazu.

Wśród prywatnych użytkowników VoIP jest najczęściej wykorzystywane do realizacji połączeń zagranicznych, których koszt jest wielokrotnie mniejszy niż w telefonii tradycyjnej czy komórkowej.

VoIP a telefon stacjonarny

Telefonia stacjonarna w naszym kraju powoli odchodzi do lamusa, jednak dla wielu osób jest ona chociażby synonimem wiarygodności firmy. Posiadanie wielu numerów stacjonarnych i zarządzanie nimi jest kosztowne i czasochłonne, a z pomocą przedsiębiorcom przychodzi właśnie technologia VoIP. Przy pomocy telefonii internetowej można posiadać wiele wirtualnych numerów stacjonarnych, wraz z oprogramowaniem rozszerzającym ich możliwości, bez posiadania osobnych linii telefonicznych. Wystarczy zakupić odpowiednie urządzenia i posiadać dostęp do szerokopasmowego Internetu.

VoIP a telefon komórkowy

Telefony VoIP w pewnym stopniu mogą zastąpić telefony komórkowe w zakresie wykonywania połączeń (urządzenia te mogą być przenośne i ich używanie nie jest zależne od lokalizacji). Ale działa to też w drugą stronę – wiele smartfonów posiada wbudowaną obsługę VoIP (ewentualnie można ją zaimplementować przy pomocy dedykowanych aplikacji). Dzięki temu użytkownik telefonu komórkowego nie jest przywiązany do swojego operatora sieci GSM – do wykonywania połączeń (zwykle bezpłatnych) wystarczy dostępna w pobliżu sieć WiFi. Dodatkowo, sami operatorzy rozwijają swoją technologię w tym kierunku, udostępniając usługi, takie jak VoWiFi (voice over WiFi) i VoLTE (voice over LTE), która sprawia, że smartfon znajdujący się w pobliżu sieci WiFi lub sieci LTE automatycznie przełączą się na tryb wykonywania połączeń przez Internet, co znacznie zwiększa jakość rozmowy i uniezależnia ją od zasięgu operatora (o ile samo łącze internetowe jest stabilne).