Rybnik walczy o pociąg do Krakowa - petycja i apel władz o przywrócenie połączenia

Na stacji poczucie zaskoczenia i niepewności - w Rybniku rośnie sprzeciw wobec planowanej zmiany trasy jednego z dalekobieżnych pociągów. W tle są studenci, dojeżdżający do pracy oraz codzienne potrzeby dojazdowe całego subregionu. Władze miasta oraz radni ruszyli z petycją, chcą przekonać przewoźnika do korekty rozkładu.
- Rybnik obawia się utraty wygodnego połączenia z Krakowem
- Zmiana trasy pociągu IC Porta Moravica wywołuje protesty i petycję
Rybnik obawia się utraty wygodnego połączenia z Krakowem
Od 13 grudnia w proponowanym rozkładzie pociąg IC Porta Moravica ma jeździć przez Zebrzydowice, co oznacza całkowite pominięcie Rybnika, Żor i Wodzisławia Śląskiego. Decyzja spotkała się z protestem władz miasta - w oficjalnym piśmie prezydent Piotr Kuczera zaapelował do PKP Intercity S.A. o ponowne przeanalizowanie zmiany trasy.
“Codzienne połączenie kolejowe z Krakowem to dla mieszkańców nie luksus, ale realna potrzeba”
— Piotr Kuczera
Prezydent zwraca uwagę, że dotychczasowy komfort dojazdów sprzyjał edukacji i współpracy gospodarczej między regionami, a zniknięcie tego połączenia może osłabić dostępność usług i możliwości pracy poza miastem.
Zmiana trasy pociągu IC Porta Moravica wywołuje protesty i petycję
Radny Sebastian Śmieja, który jako pierwszy nagłośnił sprawę, zainicjował akcję zbierania podpisów. W petycji domagają się przywrócenia obsługi stacji Rybnik, Wodzisław Śląski i Żory przez IC Porta Moravica w nowym rozkładzie lub zapewnienia innego codziennego, bezpośredniego połączenia kategorii IC/TLK między Rybnikiem a Krakowem Głównym. Podpisy zbierane są przez mieszkańców regionu i mają być przekazane do przewoźnika.
“Brak bezpośredniego pociągu… oznacza wydłużenie podróży i pogorszenie jej komfortu”
— Sebastian Śmieja
Radny podkreśla, że codziennie do pociągu wsiadało kilkadziesiąt osób z Rybnika, a wielu studentów i pracowników korzysta z połączenia na stałe. Dodatkowo trwające prace na Katowickim Węźle Kolejowym sprawiają, że alternatywne trasy mogą wydłużyć czas przejazdu i skomplikować przesiadki.
Mieszkańcy organizują się w sieci i w terenie - zbierane podpisy mają pokazać skalę sprzeciwu. Władze miejskie podkreślają, że racjonalna komunikacja kolejowa jest jednym z elementów wpływających na jakość życia w mieście i integrację subregionu.
W praktyce dla osób dojeżdżających zmiana może oznaczać konieczność replanowania codziennych tras - zwłaszcza studentów i pracowników, którzy korzystali z bezpośrednich połączeń do Krakowa. Warto sprawdzić alternatywne skomunikowania - połączenia z przesiadkami przez większe węzły, oferty przewoźników autobusowych, czy rozwiązania jak carpooling między sąsiednimi miastami. Równocześnie każdy podpis pod petycją i kontakt z przedstawicielami miasta wzmacnia argumentację wobec przewoźnika i pokazuje rzeczywiste zapotrzebowanie na utrzymanie połączenia.
Sprawa nadal się rozwija - miasto wysłało pismo do PKP Intercity S.A., a mieszkańcy i samorządowcy będą monitorować odpowiedź przewoźnika oraz proponowane korekty rozkładu.
na podstawie: Urząd Miasta Rybnika.
Autor: krystian

