Rybnik ma cyfrowego bliźniaka, zeskanowano 500 km dróg

3 min czytania
Rybnik ma cyfrowego bliźniaka, zeskanowano 500 km dróg


Rybnik właśnie stał się bardziej „cyfrowy”: miasto ma trójwymiarowy obraz ulic powstały na bazie skanowania 500 km dróg, który pomoże urzędnikom planować remonty, kontrolować reklamy i wykrywać nieprawidłowe zajęcia pasa drogowego.

  • Zobacz, jak Rybnik zyskał cyfrowego bliźniaka ulic
  • Sprawdź, jakie informacje daje skan i kto z nich skorzysta

Zobacz, jak Rybnik zyskał cyfrowego bliźniaka ulic

W połowie marca tego roku ruszyło skanowanie 3D rybnickich dróg — prace rozpoczęto 17 marca i w przeciągu około dwóch tygodni specjalistyczne pojazdy przemierzyły mniej więcej 500 km ulic miasta. To pierwsza faza projektu realizowanego przez firmę Smart Factor by Cyclomedia, której efektem jest cyfrowy bliźniak infrastruktury drogowej Rybnika.

W ramach I etapu powstał kompletny system referencyjny dla ok. 500 km dróg: wykonano fotorejestrację sferyczną w bardzo wysokiej rozdzielczości, zbudowano chmurę punktów 3D oraz przygotowano ortofotomapę jezdni. Do miasta trafiło też oprogramowanie desktop 3D GIS umożliwiające wizualizację, edycję i analizy danych w 2D i 3D.

Sprawdź, jakie informacje daje skan i kto z nich skorzysta

Pojazdy skanujące wyposażone w mobilny system mapowania 3D zebrały szczegółowe dane o nawierzchniach, oznakowaniu poziomym i pionowym, miejscach postojowych, reklamach zewnętrznych oraz stanie technicznym obiektów inżynierskich — na przykład mostów i wiaduktów. Zebrane dane są przechowywane w chmurowym systemie SmartGEM i udostępniane miejskim urzędnikom do dalszego wykorzystania.

Zdjęcia wykonano w takiej rozdzielczości, że z odległości 15 m można odczytać napis o wysokości czcionki 5 cm. Odległość między kolejnymi zdjęciami nie przekracza 5 m, a każde z nich ma przypisane współrzędne geograficzne z dokładnością do 10 cm. Trójwymiarowe skanowanie pozwala z kolei na otrzymanie chmur punktów z odwzorowaniem obiektów do dokładności około 2 cm.

Dzięki algorytmom rozpoznawania w bazie danych wykrywane i opisywane są m.in. znaki drogowe, oznakowanie poziome, słupy, sygnalizatory, skrzynki techniczne oraz reklamy i inne elementy umieszczone przy drogach. Kliknięcie w skojarzony obiekt w systemie ujawnia szczegółowe informacje o nim — to ułatwi pracę jednostek miejskich odpowiedzialnych za utrzymanie i nadzór nad przestrzenią uliczną, takich jak Zarząd Dróg Miejskich czy Zarząd Zieleni Miejskiej.

Obecnie trwa realizacja etapu II umowy ze Smart Factor by Cyclomedia. W jego ramach rusza inwentaryzacja reklam w przestrzeni publicznej na obszarze 50 km, prowadzone będą badania parkingowe oraz digitalizacja obowiązujących decyzji w pasie drogowym. Do końca października zaplanowano także identyfikację nielegalnych zajęć pasa drogowego. Całość umowy ma zostać zrealizowana do lutego 2026 r.

Rybnickie rozwiązanie łączące narzędzia cyfrowe z zadaniami inwestycyjnymi i zarządczymi zostało docenione poza granicami miasta — zostanie zaprezentowane jako dobra praktyka na Smart City Expo World Congress 2025 w Barcelonie. To największe na świecie wydarzenie poświęcone miastom inteligentnym, które zgromadzi ponad 25 000 uczestników: przedstawicieli miast, biznesu, organizacji pozarządowych i środowiska naukowego.

Na podst. Urząd Miasta w Rybniku

Autor: krystian