Od kilku dni w naszym mieście obserwujemy obfite opady śniegu.
W związku z tym pragniemy przypomnieć, że na podstawie uchwały Rady Miasta Rybnika Nr 379/XXI/2020: Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego. Obowiązek ten winien być realizowany poprzez odgarnięcie zgarniętego błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów.

Nasze działania w tym zakresie w stosunku do mieszkańców Rybnika będą miały charakter głównie informacyjny i prewencyjny.

Kary natomiast nałożonej w drodze mandatu karnego mogą spodziewać się te osoby, które mimo próśb strażników, nie wywiązały się ze spoczywających na nich obowiązków.

Warto również wspomnieć o drugim aspekcie zaniechania wykonania obowiązku usunięcia lodu lub śniegu, w wyniku którego szkodę poniosła druga osoba.

Zgodnie z art. 415 Kodeksu Cywilnego:

"Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia."

Wyrządzenie drugiej osobie szkody może stanowić podstawę wytoczenia powództwa o naprawie szkody oraz zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Przestrzegamy równiez przed wyrzucaniem śniegu na drogę.