Nowy odcinek Drogi Regionalnej w Rybniku otwarty - 14,3 km i 2x2

2 min czytania
Nowy odcinek Drogi Regionalnej w Rybniku otwarty - 14,3 km i 2x2

Po 14 latach prac Rybnik zyskuje cały miejski fragment Drogi Regionalnej DW 935 - od granicy z Żorami do ronda na ul. Sportowej w Niewiadomiu. Inwestycja ma 14,3 km nowego przebiegu i jezdnie 2x2, a jej koszt to blisko 796 mln zł.

  • Rybnik otwiera nowy szlak przyspieszony
  • Sprawdź co z kosztami i kto zapłacił
  • Zobacz jakie zmiany na trasie i węzłach

Rybnik otwiera nowy szlak przyspieszony

Przez miasto przebiega teraz pełny odcinek Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna, znanej też jako wojewódzka 935. Zmodernizowany fragment łączy granicę z Żorami z rondem na ul. Sportowej w dzielnicy Niewiadom. To inwestycja zaplanowana jako droga główna przyspieszona GP o przekroju 2x2 — dwie jezdnie po dwa pasy ruchu — z bezkolizyjnymi węzłami oraz jednym węzłem w formie ronda. Nowy przebieg liczy 14,3 km w planowanym wariancie od ronda „Raciborskiego” w Żorach do ronda w Niewiadomiu.

Za zaprojektowanie i budowę nowego śladu DW 935 na terenie miasta odpowiadał Urząd Miasta Rybnika. Modernizacja całego szlaku DW 935 trwa od kilkunastu lat i obejmowała wcześniej m.in. obwodnice Pszczyny, Żor i Raciborza oraz remonty odcinka między Pszczyną a Żorami. Na pozostałych odcinkach prace nadzoruje Województwo Śląskie przez Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Sprawdź co z kosztami i kto zapłacił

Cała inwestycja została podzielona na dwa etapy ze względu na skalę prac i nakłady. Ostateczne koszty obu etapów wyniosły niespełna 796 mln zł. Z tej sumy 455 mln zł pochodziło z dotacji zewnętrznych, natomiast niecałe 341 mln zł obciążyło budżet Miasta Rybnika oraz w niewielkim stopniu budżet Miasta Żory. To największa inwestycja przeprowadzona przez Rybnik w 35-letniej historii samorządu i jedna z największych w województwie śląskim.

Zobacz jakie zmiany na trasie i węzłach

Nowy odcinek ma rozładować ruch przebiegający dawniej przez miejski układ drogowy i usprawnić przepływ na osi północ–południe: od drogi krajowej nr 1 w Pszczynie przez drogę krajową nr 81 i autostradę A1 w Żorach, dalej przez Rybnik w stronę drogi krajowej nr 78 i dalej do Raciborza. Inwestycja zakłada również budowę bezkolizyjnych węzłów, dzięki którym skrzyżowania o największym natężeniu ruchu mają działać płynniej.

Prace i formalne przekazanie gotowego odcinka po stronie miejskiej potwierdzają Urząd Miasta Rybnika oraz informacje przekazywane podczas wieloletnich etapów modernizacji prowadzonej przy współpracy z Miastem Żory i Zarządem Dróg Wojewódzkich. Dla kierowców oznacza to krótszy przejazd przez Rybnik i wygodniejsze połączenia z sąsiednimi miastami.

na podstawie: UM Rybnik.

Autor: krystian