
W Rybniku powstają szkolne ogrody, które nie tylko uczą, ale i integrują młodych mieszkańców miasta. Dzięki wsparciu międzynarodowych fundacji oraz lokalnych firm, dzieci z różnych środowisk mają szansę na praktyczne poznanie tajników ekologii i wspólnej pracy na świeżym powietrzu.
- Rybnik stawia na edukację przez ogródki szkolne
- Praktyka i integracja – nowe oblicze rybnickich szkół
Rybnik stawia na edukację przez ogródki szkolne
W sercu Rybnika trwa wyjątkowa inicjatywa, która łączy naukę z praktyką i społeczną integracją. Dziesięć szkół i przedszkoli otrzymało wsparcie finansowe oraz merytoryczne, by stworzyć lub rozbudować swoje szkolne ogródki. Projekt jest efektem współpracy Fundacji Resiliency Gardens z amerykańskimi organizacjami Seeds Programme International oraz Resiliency Gardens, które przekazały łącznie 20 tysięcy dolarów na materiały i wsparcie edukacyjne.
Co więcej, lokalne przedsiębiorstwa – Alan Systems, Ecol oraz rybnicki przedstawiciel marki Nicknack, znanej z wielorazowych kubków – dołożyły swoją cegiełkę, finansując powstanie kolejnych trzech zielonych przestrzeni przy placówkach oświatowych.
Praktyka i integracja – nowe oblicze rybnickich szkół
Projekt skupia się na zaangażowaniu uczniów narodowości ukraińskiej, co podkreśla jego społeczny wymiar. Szkolne ogródki to nie tylko miejsce uprawy warzyw i owoców, ale przede wszystkim przestrzeń budowania relacji i wzmacniania więzi między dziećmi.
- Powstałe w ramach projektu ogródki przyszkolne zapewniają uczniom, w tym – uchodźcom - praktyczną możliwość nauki i stworzenia małych społeczności klasowych, pogłębiają przyjaźnie. Ogrody odmieniają życie uczniów, oferując unikatową mieszankę edukacji klimatycznej i praktycznego ogrodnictwa oraz wspierając spójność społeczną - zapewnia June Lavelle, założycielka Fundacji Resiliency Gardens i pomysłodawczyni projektu.
Zajęcia prowadzone przez edukatorki z Fundacji Naturalnego Rozwoju obejmują szeroki wachlarz tematów: od naturalnego nawożenia gleby po kompostowanie i segregację odpadów. Dzięki temu młodzi rybniczanie uczą się odpowiedzialności za środowisko oraz znaczenia zrównoważonego stylu życia.
- Tematy zajęć to m.in. uprawa współrzędna, naturalne nawożenie gleby, kompostowanie, segregacja, żywność i zrównoważony rozwój, uprawa resztek - opowiada Dorota Piecha, edukatorka z Fundacji Naturalnego Rozwoju. - Projekt ma niezwykłą wartość edukacyjną dla dzieci, które widzą, że warzywa i owoce nie rosną w supermarkecie, że trzeba je zasadzić/zasiać, podlewać, dbać o nie, a na końcu można zjeść.
Inicjatywa pokazuje także jak ważne są drobne działania w globalnym kontekście ochrony klimatu. Jak zauważa Monika Kubisz z Urzędu Miasta Rybnika:
- Chociaż mogłoby się wydawać, że zaproponowane w projekcie działania są z pozoru małe w zderzeniu z globalną perspektywą – to właśnie takie „małe kroczki” zmieniają nasze postawy, kształtują określone zachowania i budują świadomość. Wyposażając dzieci i młodzież w tę wiedzę i dając im jednocześnie poczucie przynależności i sprawczości, przygotowujemy ich do roli odpowiedzialnych obywateli zaangażowanych w zrównoważoną przyszłość - podsumowuje Monika Kubisz.
Rybnickie szkoły dzięki tej inicjatywie nie tylko wzbogacają program nauczania o cenne umiejętności praktyczne, ale również tworzą miejsca sprzyjające integracji i rozwojowi młodych ludzi w duchu ekologii i wzajemnego szacunku.
Na podst. Urząd Miasta Rybnika